torsdag den 2. februar 2012

Benzin forbrug

Jeg ved ikke om biler i Kina er konstrueret anderledes end vi er vant til, eller om det bare er kineserne der tænker på en anden måde end vi gør.
Jeg har længe undret mig over at taxaer altid kører den vej der tager længst tid, nemlig igennem midtbyen. Der er fra vores hotel en ganske fin ringvej med 4 spor rundt om hele byen og der er ingen lyskryds og normalt heller ikke mere trafik end at man kan holde en fart på omkring 80. igennem byen ser det naturligvis anderledes ud, rigeligt med lyskryds, mange biler og normalt kommer man ikke engang i nærheden af 50 Km/t. Alligevel er vejen igennem byen klart den foretrukne vej, hver gang vi kører taxa. Det kan ikke være fordi at turen den vej giver mere, for vi kører altid efter en (alt for høj) fast pris.
En kineser forsøgte at forklare det til mig, dog uden held. Når bilen kører 10 Km/l er det billigst at køre igennem byen, for vejen er vel omkring 3-4 Km kortere. Selve turen ind til byen er vel ca 40-45 Km, så at spare 4 Km ville ikke være det store. i min verden kommer forskellen der hvor turen igennem midtbyen, normalt tager 20-30 minutter længere og jeg har ret svært ved at se hvor man egentlig har sparet benzin. Jeg tror igen det handler om at tænke bare en smule fremad.

Ingen kommentarer: