fredag den 6. januar 2012

Jeg har været så glad for at køre i tog før i tiden, men begejstringen har lagt sig lidt. Som noget nyt skal man nu vise legitimation når man køber en togbillet. Det er på en måde en god ting, for før i tiden var der mange der købte 50 billetter til afgange om fredagen som altid blev udsolgt. Dem solgte de så uden for stationen til højere priser, billethajer. Det er blevet noget sværere nu, da man vist max kan købe 5 billetter ad gangen pr. Person. Problemet for mig, er at jag ikke længere kan benytte automaterne. Der kom ellers nogle halt fantastiske automater, man valgte sprog, hvor man ville hen, afgangstid, normal eller Business og valgte den afgang man ville have. Vupti havde man købt en billet til samme dag eller senere og det uden at stå i kø. Det samme kan man nu, med en enkelt tilføjelse. Automaten siger inden betaling : Indscan ID-Kort og Flemming har IKKE et Kinesisk ID-kort, kun et dansk pas. Så må jeg, som alle andre udlændinge, pænt stå i kø til den ene luge der er åben med personlig betjening og febrilsk forsøge at forklare damen i lugen at det skal være i morgen, IKKE i dag, jeg vil have Business til 8 Kroner mere og alle andre ting, for på banegården kan du roligt regne med at de færreste snakker engelsk.

Egentlig var det bare forklaringen på hvordan man køber en billet, for det handler faktisk om noget andet. Da jeg var kommet ombord i toget, kom der en politimand igennem toget. Først troede jeg at det var til kontrol af billetter, selv om vi havde vist billet flere gange, men det var faktisk en rigtig politimand. Han havde en scanner med og kontrollerede folks ID-Kort. Han bad også om mit og insisterede faktisk på at se mit ID-Kort. Jeg forklarede først pænt at jeg ikke havde noget, men det kunne han ikke forstå. Jeg spurgte ham så om han troede at jeg var Kineser og så var det som om at 10 øren faldt. Han ville ikke se mit pas, så han gik videre. Senere fandt han 2 mænd som havde byttet plads og så var helvede løs. Længere nede i vognen, havde 2 mand åbenbart byttet plads og det går jo slet ikke. Måske ville den ene gerne sidde ved vinduet, måske havde den ene en masse baggage som der ikke var plads til inderst, men egentlig kan det vel være lige meget. Ikke for politimanden, for nu var der jo en grund til at han gik igennem toget. De 2 mænd måtte pænt bytte plads og bytte baggagen ud, for den kunne naturligvis heller ikke blive ligende. Enten har politimanden misforstået sin opgave med at kontrollere om folk har købt billetter til andre, eller den forklaring jeg selv hælder mest til: han så her endelig en mulighed til at være kongen og ham der bestemte, han kunne få lidt "Face". Man skal nok have været her lidt for rigtig at kunne forstå hvor vigtigt det er for kineserne, jeg undrer mig stadig.

Ingen kommentarer: