lørdag den 16. januar 2010

Hvad må man spise?

Min søn har været syg, så vi har været på hospitalet. Det er normalt i Kina, der er ikke praktiserende læger som vi kender det, men de er så på hospitalet. Ellers er det nøjagtigt som at være hos lægen i Danmark, bare billigere, selv om vi betaler for det. ;-)
Hver gang man er hos lægen, så er der altid noget man ikke må spise, alt efter hvad man fejler. Jeg ved ikke helt om det er noget man siger for at sætte trumf på, eller om det handler om gammel overtro. En sikker vinder er altid fisk, men alt efter hvad vi har fejlet, er vi også blevet forbudt en masse andre ting, f.ex. ærter.
Noget man kan blive MEGET syg af i Kina, det er at drikke noget koldt. Alle kender den medicinske betegnelse "Kold mave" og det skal man undgå. Om sommeren i 42 graders varme i skyggen, der skal der helst være is på glasset af min fadøl, endnu mere hvis jeg drikker sodavand. En Cola fra disken, er på den årstid langt fra hvad vi kalde kælderkold og alt med brus vokser i min mund, når det er over 25 grader. Men kineserne fortæller mig hver sommer, at man bliver meget syg af at drikke kolde ting, så alt skal naturligvis varmes op.
På kinesiske restauranter skal man være opmærksom på dette. Det er ikke sikkert at de har store køleskabe og de har sikkert kasserne med øl stående i køkkenet. Forestil dig en dejlig sommerdag med over 40 grader, et travlt køkken med samtlige komfurer i fuld sving og nu står din øl ved siden af det store gasblus.
Nå, i dag var vi på det største privathospital i byen og der får man faktisk en ok behandling. Min søn har fået det meget bedre og det er jo det vigtigste.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

hvad fejler han dog? stakkels lille W. knus Tante Tine