tirsdag den 1. januar 2008

Original musik og kopi

I dag hørte vi en sang i radioen og jeg grinte lidt af den. Min kone kunne ikke forstå hvorfor jeg kendte sangen, det var en helt ny kinesisk sang. Nej, det var det bestemt ikke, det var en sang fra engang i 80'erne hvor den var meget spillet, altså i Europa og USA.
Faktisk har jeg rigtig mange gange hørt sange der langt fra er nye, men blot er med en kinesisk sanger. Jeg har snakket med flere kinesere omkring kopiering. Egentlig er jeg ligeglad med at de kopierer stort set alt de kan komme i nærheden af, de skulle i stedet tænke på deres egen kreativitet. Jeg kom til at tænke på om der mon nogen sinde er skrevet en kinesisk popsang, altså hvor de selv har lavet både melodi og tekst helt selv, uden at stjæle sangen fra andre.
Kineserne ved jo ikke at der er tale om gamle sange, jeg tvivler på at den musik jeg hørte for 20 år siden kom til Kina på det tidspunkt.

Ingen kommentarer: