søndag den 27. januar 2008

Sne

Jeg var lige ved at skrive noget om trafik forleden, jeg ville skrive noget om at det ikke var nødvendigt at folk kom på glatførekursus her, men det må jeg æde i mig igen. Jeg har aldrig set så meget sne i Suzhou før. Nu er det ikke voldsomt i forhold til Danmark, eller det nordlige Kina, men her er det altså sjældent at det sker. En af vores medarbejdere i tøjbutikken kommer fra Suzhou og hun kunne ikke mindes at have set så meget sne i de sidste 20 år. Der er lige omkring 1-2 graders varme, så det bliver ikke liggende så længe, men der var alligevel 5 cm på bilen i morges. Det sner endda rigtig meget endnu og det skulle blive ved i 1-2 dage endnu.
I morges var jeg alligevel overrasket, jeg havde regnet med at se uheld i hvert kryds vi skulle igennem, men folk kørte virkelig langsomt. Naturligvis var der et par stykker der var kørt sammen, men langt fra som jeg havde forventet. Nu er det nok også første gang for langt de fleste, dem der kører bil har ikke haft kørekort i 15-20 år.
Det er faktisk helt hyggeligt, selv om det nok giver endnu større kaos op til kinesisk nytår. Alle skal hjem til familien, det kan ofte være 1-2000 km væk. I går aftes viste de i fjernsynet, hvordan folk sad i kø og ventede på at købe billet til toget eller bussen. Billetsalget var lukket, så folk ventede bare for at have en chance for at få en billet. Man kan ikke købe i god tid, så det er bare om at stille sig i kø.

Ingen kommentarer: