torsdag den 26. juli 2007

Folk i synshallen ryger

Jeg har lige været til syn med bilen, det skal man hvert 2. år. Ikke at det egentlig gavner trafiksikkerheden ret meget, et par pakker af de dyre cigaretter kan få meget skrammel godkendt.
Nemt er det ikke og politiet gør det heller ikke lettere, ved at lave vejledning eller skilte. Der kom en og ville hjælpe os, jeg var godt klar over at han ikke arbejdede der, men levede af at hjælpe dem der ikke kunne finde ud af det. 100 RMB ville han have, men han kunne også få tingene lidt hurtigere igennem. Jeg kunne ellers lige forestille mig at bruge 5 timer i kø den dag og det var omkring 40 grader varmt i skyggen. Men lyder noget godt i Kina, så er der noget galt. Han forklarede at vi skulle betale 300 for en attest, men det skulle han nok lige ordne for os. Det ville vi lige kontrollere, men så blev han helt nervøs, for vi måtte ikke selv gå ind på det kontor. Naturligvis må kunderne gå ind og betale selv, men det viste sig jo at det ikke kostede noget og at han bare ville se om han kunne snyde os for de ekstra 300. 400 for en times arbejde en formiddag, må siges at være godt når en månedsløn ligger på omkring 800.
Vi fik selv synet bilen og det tog ikke så lang tid.

Nu har jeg også lært at betale for vægtafgift. Forhandleren havde fortalt os at vi skulle betale hvert år, så jeg troede at alt var i orden. Det viste sig at man skulle betale for hver 6 måneder og at jeg derfor skulle betale for 1 år tilbage plus en bøde på 1000 for at betale for sent. Så kan jeg lære det.
Det er også her at man betaler for evt. fartbøder. Man får ikke noget at vide, hvis man får en fartbøde, kameraet tager et billede og så kommer regningen bare når man betaler vægtafgift. De var glade for at jeg havde kørt pænt, men fortalte også at mange modtager en regning på over 20.000. Det koster 200 at køre under 30% for stærkt. Det kan være svært og jeg var også selv blevet blitzet 2 gange, men det er langt fra alle steder at de lige skilter med hastigheden. Jeg gætter mig lidt frem, åbenbart lidt forkert netop på en bestemt strækning.
Mange af de her regler, træder naturligvis ud af kraft, hvis man kender en politimand, eller har mange af de dyre cigaretter med.

Oven i alt det skulle jeg også forny min forsikring. Glæden var stor, for her var det faktisk billigt. Jeg var faldet 1000 i forsikring, fordi jeg ikke havde haft skader. Det er nu faktisk billigt, men udretning af en skærm og lidt maling koster så heller ikke mange penge i Kina. Sidst jeg var til service med bilen, tror jeg det kostede omkring 120 DKr for eftersyn og olieskift.

Ingen kommentarer: