søndag den 10. oktober 2010

Forretnings talent

Jeg stoeder mange gange paa ting i Kina som jeg kun kan ryste paa hovedet af. Mange gange tror folk at kilden til evig rigdom, er at aabne en butik. Man behoever faktisk naesten ikke have erfaring, varer, service eller bare skyggen af handelstalent, for pengene kommer faktisk flyvende af sig selv. Jeg har set mange butikker aabne og overleve i 3 maaneder. Havde man bare inden man aabnede, taenkt over hvor meget man skulle saelge hver dag, for at betale huslejen, saa var det nok gaaet lidt bedre.
Saa var det at jeg var hos cykelhandleren. Jeg koebte en cykel og fandt en rigtig fin en. Ikke en helt billig til 80 Kroner, ja det kan man faktisk faa en cykel til, men en lidt bedre model til over 500 Kroner. Den vil jeg jo gerne beholde, saa jeg ville have en laas. Men nu var jeg jo hos en cykelhandler og han solgte altsaa kun cykler. Er det kun mig der taenker at det maaske var meget smart at saelge lidt tilbehoer samtidig? Jeg er nok den eneste i oesten der taenker saadan.
Havde han nu haft en laas, lidt regntoej, lidt olie til kaeden o.s.v. saa var jeg jo ikke den eneste der ville koebe det, men man har meget snaevert sortiment de fleste steder.
Der var ogsaa en der fortlate mig om noget som virkelig var en god forretning. Jeg proevede at regne lidt efter. Havde man kunder i 10 timer om dagen, saa var der lige til at betale huslejen. Mange steder er butikslokaler slet ikke saa billige som man skulle tro. Man kan soege lidt paa fast ejendom i Shanghai centrum og saa ellers vaere glad for sit kreditforenings laan.

Ingen kommentarer: