onsdag den 24. november 2010

Service

Jeg har oplevet meget rundt omkring i verden og spist på mange restauranter. Førstepladsen for elendig betjening går nu til hele byen Chengdu, for værre har jeg dog aldrig oplevet.
Mit hotel hedder godt nok International hotel, men det betyder vist bare at en masse udlændinge er samlet her i frustration over at der ikke er andre alternativer. International beskriver altså kun gæsterne og bestemt ikke service.
For et par dage blev det for meget for os alle sammen og en af mine tyske kolleger svor at han aldrig vil spise der igen. Stort set alt gik galt og det kunne være undgået hvis ikke tjenerne alle havde travlt med at opholde sig alle andre steder end restauranten og samtidig tage en smule omtanke med på arbejde.
Normalt får man et gratis glas vand som bliver fyldt op hele tiden, men hvis der ikke er alt for mange gæster i restauranten, mener de åbenbart at det kan springes over. 4 gange måtte vi bestille et glas vand, inden de kom med et. Da tjeneren var ved bordet grinede hun bare og sagde at det havde hun da vist glemt, det gjorde hun så igen.
Jeg kommer til bordet senere end mine 3 kolleger, der allerede havde fået deres mad. Jeg bestiller min mad hos tjeneren og hun når lige at dreje om da en anden tjener kommer med noget suppe. Hun vil så give det til mig, til trods for at det nu er 20 sekunder siden at jeg har bestilt hos hende og hun har skrevet på en seddel hvad jeg skulle have. Det var endda svært at overbevise hende om at det faktisk ikke var min suppe, for når nu den kom hen til vores bord, så måtte den da også være til os. (Eller de andre tjenere er nøjagtig så ligeglade som hende selv)

Helt galt går det næste morgen. Det er søndag og jeg sidder med en kollega og nyder morgenmaden i lidt længere tid end de sædvanlige 20 minutter. Vi bestiller en kop kaffe mere, selv om der er på kande, skal man bestille kaffen. Nu er det sådan at man kun får én kop kaffe til morgenmaden, så det kan vi ikke. Vi beder flere tjenere om at hente 2 kopper kaffe, men får bare svaret "NEJ". Vi forklarer at vi gerne vil betale for den ekstra kop kaffe, men heller ikke det kan lade sig gøre. Min kollega er nu ved at være en smule irriteret og beder for 10 gang om de for pokker ikke bare kan hente 2 kopper kaffe, som vi så kan betale for. Stadig ikke muligt. Nu kommer manageren for restauranten så og forklarer os at der kun er en kop kaffe pr. person med i morgenmaden, derfor kan vi ikke få kop nummer 2. Igen forklarer vi manageren at vi så gerne vil KØBE 2 kopper kaffe, men det kan vi jo ikke, for man får kun 1 kop pr. mand.
Vi er nu derhenne hvor vi ikke længere visker, så enden på det bliver at manageren for hotellet kommer og efter at have forklaret situationen, får vi vores anden kop kaffe. En overnatning koster 280 RMB, 2 kopper kaffe til morgenmaden kostede 60 RMB.

Men dagen var kun lige begyndt, så meget kunne ske endnu og det gjorde der også.
Vi tager ind til Chengdu for at shoppe lidt. Først får vi prejet 5 taxaer, inden vi finder en der vil køre for en blot rimeligt beløb. Vores taxa aftaler vi en fast pris på 100 med og afsted går det imod byens største shoppingcenter og gågade. Bare fordi man kører taxa i Kina, betyder det på ingen måde at man ejer for 5 øre stedsans, en GPS eller blot evnen til at ringe til centralen og spørge om vej. Flere gange spurgte chaufføren os om hvor vi skulle hen og det vidste vi ikke, da det var første gang. Vi endte med at køre så stor en omvej, at turen havde kostet mere end de 100, hvis altså hun ville slå taxameteret til. Sidste gang vi kørte direkte til midtbyen var det med taxameter og det blev 87.

Nu går det helt galt, for vi er blevet sultne og står midt på gågaden i Chengdu. Først finder vi en McDonalds men det er alligevel for meget fastfood. Vi beslutter os for en Pizzahut og alle glæder sig til en god pizza, frem for de kinesiske man enkelte steder kan få. Den korte version- Vi bestiller vores mad og drikkevarer. Vi rykker efter drikkevarer 3 gange, efter 40 minutter kommer vores drikkevarer, dog ikke appelsinjuice, for det har de alligevel ikke. Efter 50 minutter vil vi gerne have vores mad og den er der om max 3 minutter. Over en time efter vi har bestilt rejser vi os fra bordet og går. 5 minutter efter er vi på McDonalds og vi får vores mad med det samme.

Jeg gætter på at mine oplevelser slet ikke er færdige, jeg skal blive her i mindst 6 måneder endnu.

Ingen kommentarer: