torsdag den 2. december 2010

Sprog vanskeligheder

Man kommer ikke langt i Kina, uden at kunne en smule sprog og her tænker jeg ikke på engelsk. Min kæreste er på besøg fra Thailand og hun har af og til problemer med forståelsen i forhold til kineserne. Alligevel kommer hun overraskende langt ved at smile og forsøge sig med håndfagter. I mandags gik det dog alligevel galt, for kineserne mangler enhver form for logisk sans.
Min kæreste ville finde sig noget middagsmad og faldt over en restaurant der så rimelig ren ud. Hun forsøgte at pege på et skilt med billede på, for ved kassen var der kun kinesiske tegn. Ekspedienten vidste ikke hvad hun mente, så min kæreste viste med fingrene at hun ville have nummer 13. Nu forstod pigen ved kassen og tog imod bestillingen. Min kæreste er 152 Cm høj, det er vigtigt for historien. Efter lidt tid ankommer ikke ret nummer 13 til min kæreste, det gør derimod 3 portioner af nummer 10. Der var 2 tjenere til at slæbe alt maden hen til bordet og ingen undrede sig over at den lille pige kunne spise så meget mad.
Selv om vi har skiftet stam restaurant, så går det heller ikke altid glat på den nye. Der er en pige der ofte betjener os. Hun er utrolig sød og smilende og hun kan en 5-10 engelske ord. Vi er meget glade for hende og roser hende altid. Mange gange sender de alligevel en der bestemt må være praktikant, hen til vores bord. I dag sidder vi 7 mennesker ved et bord, vi bestiller alle en ret, altså ialt 6 retter. Alm. sund fornuft eller logik ville sige de fleste at der var noget galt, men ikke i Kina. Min meget sultne kollega, der oven i det har sukkersyge, kunne ikke i det øjeblik se det morsomme i det.
Vi forsøger at opdrage, men det hjælper aldrig. 7 mennesker, 1 spisekort. Vi skal altid bede om et par ekstra, til trods for at vi har spist der hver eneste dag i over 4 uger.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Hej Flemming - det var da altid noget at hun ikke fik 10 af nummer 3 - knus Birgit