onsdag den 6. februar 2008

Godt nytår

Så er det blevet kinesisk nytår og det kan man godt mærke. I den sidste uge har det været næsten umuligt at komme i nærheden af et supermarked, alene køen af biler har afskrækket mig så rigeligt. En dag fik jeg alligevel klemt mig ind et sted med bilen og blev mødt af et sandt inferno af små fortravlede skubbende mennesker. Det er sjovt at se ud over supermarkedet, nu rager jeg så lidt op med mine 192, så jeg ser et hav af sorte hårtoppe der fylder alle gange.
Der er den største højtid for kineserne og for mange, den eneste mulighed for at se familien. Mange rejser rask væk 1500 Km. for at arbejde, så ser man måske kun kone og barn de 2 uger om året. Det giver lidt pres på de offentlige transportmidler, glem alt om DSB ved juletid, her er der altså mange mennesker der skal med toget. I år har det været helt galt, fordi vi har haft massivt snevejr og lukkede veje. Længere syd på har de aldrig sne, så intet er gearet til at der pludselig kommer sne. Luftledninger til togene er knækket under sneens vægt, i en provins var der 800.000 mennesker der ikke kunne komme af sted. Veje har været lukket, enten p.g.a. sne, eller også frost. De har ikke udstyr til at sprede salt, så vejene har været spejlglatte.
Nu er vi færdig med forberedelserne og venter på at det bliver aften. Jeg har et 1/4 lam i ovnen og vi har lavet forskellig slags mad til det helt store gilde. Naboen har også været i gang, de fik lige fyret 2 raketbatterier af med tilhørende kanonslag. Jeg ved ikke hvorfor de skal fyre så meget af om dagen, måske kan de ikke vente. Jeg kunne se at det sikkert ville være et rigtig flot fyrværkeri, hvis det altså havde været mørkt.
Vi er sikret kanonslag resten af dagen, aftenen og natten. Hvorfor vi kalder de små knaldperler i Danmark for kinesere, har jeg ingen anelse om. Det vi har her kan med lethed blæse taget af et mindre parcelhus og er bestemt ikke små knald. Jeg ved ikke hvor mange der får sprunget sig selv i luften til nytår, men med de mængder krudt de får brændt af i dag, så må der nødvendigvis ryge et par stykker i svinget.

Ingen kommentarer: