torsdag den 29. november 2007

Ulykke

Vi har ofte haft diskussion omkring sikkerhed i trafikken og særligt i forhold til min søn. Jeg giver mig ikke, når han er i bilen, så er han spændt fast i barnesædet. Ofte mener min kone og hendes mor, at de sagtens lige kan holde ham når han sidder på skødet, men bilen kommer ikke i gear inden han en spændt fast.
Nu tror jeg det bliver lidt lettere, desværre skal der ske voldsomme ting før de tænker sig om. Vores nabo har en søn på 2 måneder og han skulle vaccineres i dag. De tog en taxa, de har ikke selv bil. Chaufføren kørte som en vild, selv om det jo er normalt, men åbenbart så slemt at hun bad ham om at slappe lidt af. Han forklarede at det havde han helt styr på, men det havde han altså ikke. Bilen væltede. Min nabo har slået sig en del i hovedet og fået en del skrammer, men heldigvis ser det ikke ud til at der er sket noget med barnet. Hun havde holdt ham i armene og knuget ham ind til sig, de havde så stødt hovederne sammen, da bilen væltede.
Det lød som om min kone frem over godt kan se det fornuftige i at have vores søn godt spændt fast i bilen. Vi skal alligevel snart have et større barnesæde, så vi giver det gamle til vores nabo. Jeg gætter på at de nu også kan se det fornuftige i at bruge det.
De slap begge meget heldigt fra ulykken og heldigvis for det.
130.000 dræbte i trafikken om året i Kina. Kineserne bliver ved med at fortælle mig at de jo er mange mennesker, det er jeg faktisk ligeglad med. Der er nemlig ikke ret mange biler, faktisk tror jeg der er omkring 28 millioner biler i Kina på nuværende tidspunkt, der er 2 millioner i Danmark. Skulle man sammenligne, så burde der være 14 gange flere dræbte i Kina. I danmark blev der sidste år dræbt under 350 mennesker i trafikken (Danmarks statistik www.dst.dk). Skulle der slås samme antal mennesker ihjel i forhold til antal biler, skulle der være 4200 dræbte istedet for 130.000. Så firkantet kan det naturligvis ikke stilles op, men har man oplevet trafikken i Kina, så er man nu ikke i tvivl.

3 kommentarer:

Unknown sagde ...

De er vanvittige i Kina når vi snakker trafik og sikekrhed. Mere præcist kan det vist ikke siges.

Under min 1 måneds tur i kina måtte jeg flere gange slås med diverse taxi chauffører og svigerfamilie medlemmer om at få lov til at tage sele på under kørsel. heldigvis er jeg stædig som et æsel hvad det angår (eller bare klogere?), men det er godt nok lidt belastende at man altid skal forklare sin sag. G-kraft, K=MxA osv er helt tabt på dem, så det er bare med at insistere til de grinende ryster på hovedet og lader den tossede laowai spænde sig fast.

Heldigvis har jeg fået lært konen at bruge sele, men det holdt hårdt :-)

Kim sagde ...

Kigger jeg ud af vinduet om morgen ser jeg utallige biler, hvor barnet bliver fragtet stående på forsædet - fuldstændig chanceløs i tilfælde af en ulykke. Der blev også grinet meget i starten over at jeg bruger sele, men min kinesiske kæreste har da heldigvis forstået budskabet og bruger nu også sele.

Anonym sagde ...

Tak for en interessant blog