mandag den 17. maj 2010

Med livet som indsats

Jeg er nu igen i Bangkok for at arbejde, men det er nu ikke her jeg har vaeret i fare.
Godt nok skyder de lidt paa hinanden og der var vist en 15-20 stykker der blev draebt forleden, men det er intet imod den fare jeg udsatte mig selv for i Kina, jeg tog nemlig paa indkoeb i Carrefour
Jeg var lige flyttet til en ny by og kendte ikke nogen steder, saa jeg tog paa opdagelse. Hurtigt faar jeg oeje paa logoet fra Carrefour, et fint supermarked. Hvad jeg ikke var klar over, var at det aabenbart var foerste dag, supermarkedet aabnede simpelthen for foerste gang. Jeg koerte op paa taget hvor der var parkering, der holdt 5 biler, saa jeg regnede med at alt var stille, da de egentlig foerst aabnede kl 8 og klokken da var 7.30. Der var aabent og der var mennesker. Ikke saadan et par stykker, men en hel butik fuld.
Der var tilbud paa ris, madolie og groentsager og folk gik amok. Der var vagter over hele butikken for at holde en smule styr paa folk, men de maate give op. Der hvor man vejede groentsager var der ikke koe, der var kaos og slagsmaal. Vagten forsoegte forgaeves at faa folk til at vente i koe, men alle ville foerst. Folk var koporlige og skubbede og masede for at faa vejet DERES tomater inden alle andre, der godt nok havde vaeret der lang tid inden. Da jeg saa en mand med 3 indkoebsvogne fyldt med top med madolie, saa blev jeg enig med mig selv om at koebe det mest noedvendige og skynde mig ud, inden de andre naaede hen til kassen.
Samtidig har jeg aldrig oplevet saa meget larm, folk raabte og skreg og midt i det hele raabte de ansatte endnu mere, for at annoncere gode tilbud.
Jeg laeste en gang om en aabning af en ny Carrefour butik i Kina, hvor 5-6 mennesker blev draebt under tumulten, saa efter omstaendighederne gik min indkoebstur vel meget godt. Jeg har dog alligevel aldrig oplevet noget der kommer i naerheden.

Ingen kommentarer: