onsdag den 12. maj 2010

Fornuft og logik

Mange ting virker fornuftige ved første øjekast, ser man bagved er der ting her der ikke altid er det i mine øjne.
I Thailand skal man køre med sele på, ellers får man en bøde. Det er jo helt fornuftigt og virker umiddelbart som en god ide at politiet uddeler bøder for den slags. Der hvor det i min verden går galt, det er at de 10 mennesker der sidder i ladet på den samme pick-up, jo naturligvis ikke har sele på og det er helt i orden, de sidder jo ikke foran. Mit gæt vil være at de flyver længst ved en ulykke.

I Kina har jeg besøgt et lejligheds kompleks. Kommer man i taxa skal chaufføren have en seddel fra vagten ved porten, den seddel skal afleveres når chaufføren kører ud igen. Så er det jeg tænker på, hvad hjælper det egentlig? Altså området er lukket, man SKAL køre ind af porten for at kunne komme ud igen. Det koster ikke penge at køre hverken ind eller ud og de holder ikke øje med tiden, for det er et lamineret stykke pap som chaufføren får.

I samme grøft var jeg udsat for en slags hjælpsomhed, som jeg dels var glad for, dels havde lidt svært ved at tage alvorligt. En amerikaner jeg holdt lidt ferie sammen med, blev ved med at kommentere mine cigaretter. Han har jo ret, det ER skadeligt og jeg SKAL holde op med at ryge. Advarslen har bare ikke samme effekt når det kommer fra en mand på 160 Kg der drikker 1 flaske whisky om dagen.

Jeg glædes stadig over forskellene ved asien og ved at der kommer endnu flere, da jeg frem over nok kommer til de fleste lande her omkring.

Ingen kommentarer: