torsdag den 1. oktober 2009

Tillykke

I dag er det Kinas fødselsdag.
Folkerepublikken Kina fylder i dag 60 år, stort tillykke. Vi har derfor også en del ferie de næste mange dage. Lige nu er der et stort show i fjernsynet, som jeg dog fik lidt nok af. Efter at have ser formanden køre forbi de første 5000 soldater, så ville jeg hellere skrive lidt her.
Vi har set optakt til det i længere tid. Soldaterne har trænet med vinkelmåler og snor, for at stå på helt lige rækker og løfte fødderne nøjagtig ens. De havde udvalgt folk, så de alle var nøjagtig lige høje.
Det var meget sjovt at se, men samtidig er jeg glad for at jeg ikke er i hæren.
Med 60 år er det jo faktisk et ungt land, dog med en meget gammel historie. Men man kan vist roligt sige at der er sket meget på de få år, jeg kan slet ikke forestille mig den udvikling der er sket her, samtidig forstår jeg hvis kineserne bliver overrumplede af den massive omvæltning der sker lige nu. Generationen før er vokset op på en meget anden måde.

Ingen kommentarer: