onsdag den 14. januar 2009

Elektrisk chock

Det gik ud over svigerfar, men han fik dog ikke stød. Vi har haft en del problemer med strøm i lejligheden, vores hovedafbryder slog hele tiden fra. Bare der var én aircondition der kørte, så mistede vi strømmen efter 3-4 timer. Hvis der var 2 der kørte, så varede det ikke mere end 1 time. Det blev jeg træt af. Jeg fik købt en ny hovedafbryder af lidt bedre kvalitet (læs, IKKE kinesisk) og vi fandt en elektriker til at skifte den. Det hjalp, nu kan vi have aircon kørende uden afbrydelser.
Chokket kom da svigerfar fandt ud af at vi havde betalt elektrikeren 30 kroner for arbejdet. Det var jo helt vildt at betale så meget for en smule arbejde. Det var det egentlig også, men han var kommet og sagde hvad han ville have for at lave det. Vi kunne sende ham væk og lede efter en anden og så sørge for at jeg ikke var synlig når prisen skulle "udregnes" Det gad jeg ikke, jeg ville bare have strøm.
Svigerfar har brugt en hel dag på at klage sig over at vi havde betalt 30 kroner. Det er nok bedst at jeg ikke fortæller ham, at hovedafbryderen kostede over 300 kroner.

Håndværkere er en sjov ting i Kina. Der er ikke store firmaer, men enkelte personer der laver elektrisk arbejde, tømrer arbejde o.s.v. Der er sjældent noget med timeløn, de giver en pris for at lave et stykke arbejde. Folk har typisk ingen anelse om hvor meget arbejde der er i det, så de godtager ofte en høj pris. Vi skulle på et tidspunkt have lavet en reol i vores lager og fandt først en tømrer. Vi havde selv købt materialer, så han skulle bare lave reolen i træ. Det ville han have 1800 RMB for, på en fabrik får en arbejder typisk 1000 RMB om måneden. Jeg mente at det vist var lige i overkanten, så det kunne jeg lave selv. 8 timer tog det mig at få det hele lavet, faktisk en ok løn i Kina.

Ingen kommentarer: