søndag den 11. maj 2008

kø kø og mere kø

Det er ikke kun i trafikken at kineserne opfører sig totalt tåbeligt, i enhver situation hvor man skal vente, der går det galt. I trafikken er det helt normalt at presse og snyde sig foran så mange som muligt, det gør ikke noget at du tvinger andre væk fra vejen eller til en katastrofe opbremsning, bare du kommer først. Sådan er det også af og til når man står i kø.
I dag ventede vi i supermarkedet, vi havde nok stået i køen i et par minutter, så der var kommet et par stykker mere bagved os. Da ham foran os træder et skridt fremad, bliver der jo lige et hul og det bliver udnyttet. Pludselig var der en der fik kastet sin indkøbsvogn ind foran os, inden vi nåede at følge med. En gang imellem får man bare nok af dem og de sidste par dage har der været ekstra meget trafik, så jeg havde sparet lidt sammen. Jeg tog fat i indkøbsvognen og trak den tilbage i køen og ind bag de andre. Damen så meget forbavset ud og sprang for livet for ikke at blive kørt ned af hendes egen vogn, der nu blev styret af mig. Jeg forklarede hende at hun kunne vente til det var hendes tur.
Hun mente naturligvis at når hun nu var kommet ind foran os andre, så var hun nu først. Det var hun nu ikke. Hun sagde at hun ikke forstod hvad jeg sagde, så sagde min kone meget højt, at jeg sagde at hun burde være gammel nok til at vide at man ventede pænt på andre. De andre i køen grinede lidt af damen og min kone klappede mig på skulderen.
Det er ikke første gang at folk bare maser sig ind foran når man står i kø ved kassen, men normalt siger jeg bare noget surt til dem og de lader som om de ikke forstår hvorfor.

Senere på dagen var jeg i et stort varehus og ville op med elevatoren. Det er en disciplin som jeg elsker, for det er morsomt at observere. Ved en elevator kan man lige så godt bare træde et skridt til side og så more sig lidt over det der sker når døren går op. Når døren åbner sig, så forsøger så mange mennesker som muligt, at komme ind ad døren på samme tid. Stor er deres forbavselse, for der er lige så mange mennesker inde i elevatoren der forsøger at komme ud. Det får de ikke lov til, for alle vil ind først. Så kommer det til en skubben og masen og alle er bange for ikke at komme med, selv om der er rigeligt plads til alle. Sjovere blev det da vi så kom ind, for dem der naturligvis skulle først ind i elevatoren, de skulle også ud først. Da den stoppede på 2. sal, så kunne jeg godt se panikken hos en dame der stod aller bagerst, for vi andre skulle op på 5. Det har jeg lært at grine af, for ved elevatoren er det virkelig alle der opfører sig på den måde.

Ingen kommentarer: