torsdag den 15. maj 2008

Guldkorn

En gang imellem kommer mine kolleger med bemærkninger som virkelig hører til guldkornene. Denne gang tager en samtale med min værkfører klart 1. pladsen. Han siger til mig, at han godt ved at udlændinge finder kineserne lidt dumme, men det er de i virkeligheden slet ikke. Nej, kineserne er helt fantastiske, de kan nemlig lave alt. Så er det hans kommentar kommer og jeg må næsten bide mig i tungen for at holde på grinet.
"Kineserne er fantastiske fordi de kan lave alle mulige ting, de er bare ikke særlig gode til det"
Det er der en del sandhed i, for meget kan de lave, men sans for detaljer og kvalitet, det mangler de godt nok stadig. Faktisk mente han det jo positivt på hans måde, jeg forstod det så på en anden, vi er jo trods alt forskellige. De er nu dejlige mennesker, jeg tror den største forskel ligger i at de er meget kortsigtede i tankegangen. Det er svært at forklare, men penge brugt nu er altid dårligt. Vi tænker på de penge vi kan risikere at miste i morgen, men det bekymrer kineserne sig først om når den tid kommer.
Kvaliteten er affødt af den tankegang, hvis vi køber noget rigtig billigt bras, så har vi sparet penge. Der tænker jeg i stedet på at det med 99% sikkerhed er gået i stykker i morgen. Så er min besparelse jo til at få øje på. Jeg tror kineserne glæder sig over den tid de har haft noget, altså indtil det går i stykker. Selv på mit arbejde hvor man burde tænke lidt over økonomien, hersker samme trend. På et tidspunkt fik vi købt en ny maskine, en kinesisk der opfyldte det vigtigste krav, den var billig. Jeg ville have haft en anden, men de så udelukkende på prisen. Maskinen var problematisk og efter 1 måned med reperationer kom vi til konklutionen, den kunne ganske enkelt ikke bruges. Nu har vi for 150.000 kroner maskine stående i et hjørne og samle støv, efter min mening den dyreste investering firmaet har lavet. Vi har ofret penge, men ikke fået noget som helst for dem. Vi får naturligvis ikke en ny og bedre maskine, nu har vi ofret pengene, så må det være godt.
Men så igen, tænkte de lige som os, så var der ingen grund til at jeg var her i dette smukke dejlige land og jeg ville være en masse oplevelser fattigere.

Ingen kommentarer: