søndag den 26. februar 2006

Kinesisk for begyndere = mig

Jeg har nu været til kinesisk 3 gange og er rigtig glad for det. Det er altså lettere når man starter med det grundlæggende, selv om lydene stadig er svære.
sz ch sh er lidt svære at kende forskel på, men det må være et spørgsmål om træning. Hvis 1.4 mia mennesker kan lære det, så kan jeg også. Det går bedre med tegnene, overraskende nok er det ikke så svært. Tegnene hænger ikke sammen med udtalen, men med betydningen. Når man får forklaret hvorfor tegnet ser ud som det gør, så er det egentlig let nok at huske. Nu mangler jeg bare et par 1000 tegn mere, før jeg kan læse avisen.
Der er meget stille her lige nu og jeg håber jeg får travlt med et eller andet i fremtiden. Mit firma sætter nye normer for hvor langsomt tingene egentlig kan gå, det er i sandhed en anden verden. Jeg skal også have lavet min selvangivelse, det er en udfordring af rang. Jeg har dog fået lidt forklaring til de enkelte punkter, så det går vist nok alligevel. De har ændret bundgrænsen fra 1200 til 1600 RMB. Tjener man under det, skal man ikke betale skat. Det betyder også at rigtig mange mennesker ikke betaler noget, det var der sikkert rigtig mange i Danmark der kunne tænke sig. Tror dog de færreste ville bytte løn, eller pension med en kineser.

Ingen kommentarer: