lørdag den 2. april 2011

i luften

Jeg flyver en del, som i rigtig meget og undrer mig over flere ting. Lufthavne er altså ikke de mest spændende steder at opholde sig, så man har tid til at tænke over mange ting. Hvorfor kan man ikke blive enige om at herre toiletter ligger til højre og dame toilettet ligger til venstre? Eller omvendt, bare det er ens hver gang.
Med kinesiske flyselskaber er der flere ting der går igen. Med maden i flyveren får man en bolle og en lille pakke smør. Dertil hører spisepinde, en gaffel og en ske, men ingen kniv. Jeg er blevet helt ferm til at smøre en porøs bolle med en gaffel, selv om det ikke er helt let at skære den over uden at krumme over hele gulvet.
Med på bakken er der også en kop til kaffe eller te. Man får bare ikke kaffe efter at maden er serveret, så jeg undrer mig over hvorfor den er der. Inden maden serveres, kommer de rundt med drikkevarer og man får kaffe i et papkrus, så man har intet at bruge koppen til, da den først kommer efter kaffen er serveret.
Forleden var jeg et smut i Beijing og var som altid forsinket. Da vi stiger ind i flyveren, ser jeg en tekniker inde i motoren og tænker ”Det ser ikke godt ud”. 1 time senere stiger vi alle ud af flyet og skal vente på at de kan finde en ny maskine. Jeg kunne heldigvis forstå hvad de sagde, for der bliver naturligvis ikke sagt noget på engelsk. 5 timer senere stiger jeg ind i et nyt fly, men er trods alt glad for at vi ikke forsøgte at lette med det andet.
Kinesiske flyselskaber er ellers fornuftige nok, selv om service er Moskva, altså en by i Rusland. Nyere maskiner, E-tickets, Air China er i Staralliance og fornuftig check in. Thai, Singapore og Cathay Pacific er dog stadig mine foretrukne.
Jetstar og Air Asia er vores svar på Ryanair og Easyjet, altså lavpris. Ofte er de faktisk dyrere end langt bedre selskaber, fordi man skal betale for alt. Sidst ville Air Asia have ekstra penge for baggage, vinduesplads og mad, selv om selve billeten var dyrere end hos Thai.

Ingen kommentarer: