lørdag den 17. april 2010

Rigdom ?

En ting ved mine rejser som jeg holder meget af, er muligheden for ikke at komme alle turiststederne, men besoege helt almindelige folk. Min kaerestes veninde bor i Sverige men ville komme hjem, saa hende skulle vi naturligvis besoege. Godt 4 timer i bus og saa var vi i Trat. Ude ved vandet hvor faergen gaar til Koh Chang boede hun med familien. De var fiskere og vik naturligvis saa meget seafood saa vi ikke kunne gaa derfra. Friske muslinger, blaeksprutter, rejer, hummer og fisk paa grill, jo det kunne lige gaa an.
Deres hus var ikke helt som et typisk dansk parcelhus, mange vil nok mene at de var fattige. Det var de ikke som jeg ser paa det, for paa mange maader var de de rigeste mennesker jeg laenge har moedt Da vi kom foerste dag var vi 10 mennesker til aftensmad og dagen efter ville en anden soester komme med boerne og en ekstra onkel kom ogsaa forbi. Vi var 16 mennesker til barBQ og alle havde taget noget med. Der var glade dage og det var 16 hjertelige glade mennesker jeg spiste sammen med den aften. Huset var altid aabent for alle og der var altid mad nok. Hendes far eller bror var altid ude kl 03.00 for at saette garn og omkring middag var der fisk og hvad der ellers kom med hjem. Ingen taenker paa kreditforening ellefr varmeregning, for det blier aldrig koldt og mad kan man selv hente. De betaler ikke for bananer, kokos, annanas og den slags som man bare kan samle op eller plukke fra traerne.
De havde bare lidt faerre ting at spekulere paa i livet, de havde naturligvis hvad de havde brug for, fjernsyn, mobiltelefon, microovn, vaskemaskine og alle mulige ting, men spekulerede ikke saa meget paa afdrag, bilforsikring eller bankrenten.
Om 20 aar vil jeg maaske overveje at blive fisker i Thailand, det virker trods alt en smule tiltraekkende.

Ingen kommentarer: