tirsdag den 22. december 2009

Huse

Jeg så lidt tv på nettet og faldt over "hammerslag" Der var et gammelt hus, men pænt sat i stand og velholdt. I Kina forstår de slet ikke når jeg taler om de huse og lejligheder jeg har haft. Jeg havde en lejlighed i en bygning fra 1925, en rigtig flot rødstens ejendom. For kineserne er det noget faldefærdigt noget som skulle være revet ned for 50 år siden. Sådan er det nemlig her, husene er bestemt ikke bygget til at holde i 100 år, ikke engang 50. Men det er billigt og som med så meget andet i Kina, så er prisen det vigtigste.
Jeg læste at en Svensk professor mente at det største miljø svineri i Kina, var deres bygninger. Der går jo rigtig meget energi til at bygge et hus. Hvis man gør det ordentligt, kan det holde i rigtig mange år. Springer man over hvor gærdet er lavest, så sparer man måske en lille smule, men ender med noget der bare ikke er i orden.

Ingen kommentarer: