lørdag den 26. september 2009

Børn skal mades

For et par uger siden, var der et indslag i fjernsynet. Man så først klip fra en kinesisk skole, hvor det var blevet spisetid. Børnene var omkring 8 år gamle og burde vel egentlig kunne overskue noget som frokost. Her var der naturligvis et rend af bedsteforældre, der havde medbragt mad til børnene. De skulle ikke have maden fra skolen, intet er jo godt nok til de små. Så langt kunne jeg egentlig godt følge dem. Men børnene blev madet! 8 år gamle børn fik maden skovlet ind i hovedet af bedsteforældrene, det er de jo vant til.
Så var der et klip fra en international privat skole. Her var også 8 årige børn, men de var sandelig i stand til at spise selv. De sad pænt ved bordene og spiste deres mad, helt uden hjælp.
Jeg oplever det samme. Vi har haft en del diskussioner omkring hvordan min søn skal spise. Min kones argument er at han jo ikke kan spise selv, hvor jeg mener at det nok ikke hjælper at made ham og så håbe at han har lært det til i morgen, mens han sover.
Igen en ting jeg har været uenige med kineserne om, man lærer altså bedst ting ved at prøve selv. Jeg prøvede at illustrere det ved at man læser en masse bøger om svømning, men første gang man springer ud i den dybe ende, så drukner man altså.

Ingen kommentarer: