lørdag den 12. juli 2008

Service

I dag sagde min kone det jeg ofte har tænkt: "I hate Chinese!"
Svært når hun selv er det, men nok mere deres måde at være på. Enten har jeg påvirket hende, eller også har hun bare lidt mere at rotere med end gennemsnittet.
Jeg skulle have lavet en del kopier, over 400 faktisk. De skulle samles, bukkes og hæftes, så det var ikke en opgave jeg så frem til selv at lave ved min egen lille printer. Kopicenter måtte være løsningen, tænkte jeg i min naivitet. I dag var vi 4 steder, naturligvis uden resultat. Først går min kone ind og der sidder 4 mennesker i forretningen og spiller kort. Ingen løfter hovedet eller kigger på hende. Efter lidt tid, spørger hun om der er en der kan hjælpe hende. Jooo, hvis hun lige ventede lidt. Lidt sur over at blive afbrudt i kortspillet, kommer butiksejeren så op af stolen.
Min kone forklare hende opgaven, 400 kopier i alt der skal bukkes og hæftes sammen. Butiksejeren bliver sur, det var jo meget arbejde og min kone var ikke helt klar over om jeg skulle bruge det i morgen, eller i overmorgen. Hun fik så at vide, at hvis hun ikke vidste alt om hvad de skulle, så var der ingen grund til at komme. Min kone ville gå igen, men butiks ejeren var sur. "Du mener måske det er for dyrt?" "Nej" sagde min kone, "du er uhøflig og nedladende og gider ikke hjælpe mig."
Så kommer kommentaren man ikke hører hver dag, med mindre man bor i Kina. "hvis du havde forventet 5 stjernet service, så skulle du ikke komme her.!" Jeg kunne ikke lade være med at grine, for det var på en måde så komisk. Kinesere ejer ikke skyggen af forretnings sans, men har travlt med at alle andre mennesker i hele verden er så rige. OK, enkelte kinesere har set lyset, mange gange ikke i kraft af deres evner, men i kraft af deres forbindelser inden for det offentlige. 80% af kinas Milliardærer kommer fra byggebranchen. Gæt hvem der får lov til at opføre 1500 lejligheder på en tom grund. Ham der kender folk i det offentlige og betaler dem 30 millioner under bordet, eller ham der vil lave et godt kvalitetsbyggeri og behandle folk ordentligt?
Tilbage til mine kopier. Egentlig ville jeg bare have en masse sider udskrevet i sort/hvid. Jeg havde lavet alt klar i Word så det faktisk bare var at trykke på "print" knappen. Et andet sted var en pige i gang i 20 minutter, alt i mens jeg stod og rystede på hovedet. Hvorfor hun fik alt hvad jeg havde lavet over i et tegneprogram ved jeg ikke, men mine sidetal stod midt på siden og layoutet var helt i skoven efter hendes ændringer. Jeg prøvede om de nu ikke bare kunne skrive det ud fra Word og så gerne på noget fornuftigt papir. De havde ikke bedre kvalitet end 60 grams papir, så det kunne de ikke hjælpe mig med. Et eller andet sted burde det være muligt at gå ned i papirforretningen der faktisk ligger 400 meter nede af gaden, de har 80 grams papir. Det er ikke muligt i Kina, for det kræver at man tænker sig om i mindst 1/10 sekund og det tror jeg ikke kommer til at ske.

Ingen kommentarer: