lørdag den 12. juli 2008

Mere service, eller egentlig mindre.

Jeg undrer mig tit over hvordan forretninger kan overleve i Kina, for de fleste skræmmer kunderne væk. Flere kunder i vores butik, har fortalt om den behandling de har fået andre steder. Steder hvor de aldrig kommer igen, naturligvis. Folk har set på tøj, men kunne ikke finde noget de ville have. De er nærmest blevet smidt ud af butikken, hvis de ikke ville købe noget, så skulle de blive væk.
Jeg har ofte tænkt på at skrive en længere afhandling om restauranter, ikke kun dem i Kina. Jeg har spist min andel af måltider på restaurant, i langt de fleste tilfælde har maden levet op til forventningerne. Giver man næsten ingen penge for maden, så er forventningerne heller ikke så høje og modsat. De gange hvor oplevelsen er blevet ødelagt, har langt de fleste gange været af en direkte dårlig, eller manglende service. Jo, jeg kunne godt selv gå ud i køkkenet og stege maden, jeg kunne også selv hente min mad eller en ny vand eller øl i køleskabet. Det er bare ikke det jeg forventer når jeg går på restaurant.
Nu gik det galt med min øl og så kan det ellers være at jeg farer i blækhuset, for ingen øl ,er da noget af det værste man kan sige til mig. Det gjorde restauranten nu alligevel, endda fulgt op af en dårlig undskyldning om at hele byen var løbet tør for øl og faktisk ville bryggeriet lukke. Det er nok den mest solgte øl i Kina, så jeg tvivler. Naturligvis er der mulighed for at de simpelthen har tjent så mange penge, at de bare besluttede at lukke bryggeriet, men jeg tvivler stadig.
Nå, intet var der at gøre, det var umuligt at få min øl. Så blev jeg sur. Jeg gik hele 25 meter hen i kiosken, tog en flaske i køledisken og gik tilbage til restauranten. Jeg spiste min mad og drak min medbragte øl. De var meget forundrede, hvor kunne jeg dog finde en øl så hurtigt?
Jeg kan forstå at en restaurant løber tør for øl, hvis der kommer et meget stort selskab en aften og alle vil have den samme øl. Alligevel burde der jo være lidt på lager, øl bliver jo ikke for gammelt efter 2 dage. Men over middag når restauranten har haft åbent i mange timer? Supermarkedet ligger 800 meter væk, jeg skulle handle bagefter min middagsmad. Supermarkedet havde ikke en kasse med øl, de havde hele paller til at stå. Jeg begriber ikke hvor svært det kan være at sende en mand hen til supermarkedet efter flere øl.
Det er så i orden en enkelt gang, men det er sket SÅ utrolig mange gange nu.
Det jeg tror går galt, er som altid noget med penge. I supermarkedet koster en øl 4,8 RMB, restauranten sælger den for 20. Ved grosisten giver de nok lidt mindre og derfor ville de måske tjene 50 øre mindre pr. solgt øl. I min verden ville jeg være langt mere panisk over de penge man mistede ved slet ikke at sælge noget. For lige at regne lidt på det, så tjente de ikke noget på min øl, altså et minus på 15 RMB. Det er 30 øl mere der skal sælges med 50 øres større fortjeneste. For mig hænger det ikke sammen.
Men jeg er heller ikke kineser. Det er virkelig et gennemgående træk hos dem, de tænker aldrig bare 10 sekunder frem i tiden. Se bare trafikken, som jeg vist allerede har skrevet min del om. KAN vi spare 10 øre nu, så tænker vi ikke på de enorme tab vi har i morgen. Mit kinesiske firma er ingen undtagelse. De skulle absolut spare en lille smule på et meget stort parti højttalere til Europa. De har en udsalgspris på 6000 Kroner pr. stk. så det er ikke helt billige modeller og de skal naturligvis være i orden. 12 stk 40 fods containere sendt til Europa, pakket ud, kasseret, sendt tilbage til os. Jeg tør ikke regne på om det kunne svare sig lige at spare de 5 kroner pr højttaler.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

meget interessant, tak