lørdag den 15. december 2007

Trafik

Jeg har tænkt over at meget jeg skriver og gør, egentlig handler om trafikken. Nu kører jeg også omkring 50-100Km om dagen, mest i midtbyen og omegn, så jeg oplever en enkelt situation eller 2 hvor jeg tager mig til hovedet. Alligevel er de eneste skrammer i min bil, lavet af cyklister når bilen har været parkeret.
Jeg læste et interview med en motorcykel betjent her fra byen. Han var heller ikke begejstret over trafikken og mente at folk var alt for utålmodige og slet ikke viste hensyn over for andre. Så langt var jeg enig med ham. Så sagde han at de jo ikke kunne gøre noget ved lastbilerne. Hvis de tog kørekortet fra en lastvognschauffør, så ville han jo miste sit job.
Det ville jeg faktisk ikke have så ondt af, jeg ville nok have mere ondt af lille Wang der kom under hjulene på lastbilen, fordi den buldrede over for rent rødt, uden lys, med nedslidte bremser og uden mønster på dækkene.

På motorvejen ser man meget tit biler og lastbiler der skifter hjul. Ikke nødvendigvis i nødsporet, det kan sagtens foregå i overhalingsbanen eller et hvilket som helst andet spor. Jeg har tit tænkt på om det er en virkelig dårlig kvalitet dæk de har, men en kineser oplyste mig om sagen. Der er ingen lovgivning omkring mønster på dækkene, ejeren af bilen skifter når han mener det er nødvendigt. Nu er kineserne ikke ligefrem ødsle, så det passer nok med at man skifter når alt gummi er slidt væk. Når biler for et godt ord sprænger dæk med 120 på en fyldt motorvej, så er der nødvendigvis et par stykker der rammer hinanden.

Ingen kommentarer: