lørdag den 28. januar 2006

Kinesisk nytår

Det er nu kinesisk nytår og det er den største helligdag for kineserne. Alle kinesere tager hjem til familie for at fejre nytåret og det giver et mindre trafikalt kaos. Mange arbejdere tager langt væk for at finde arbejde, så det er en lang tur hjem til familien. En god ven fra byen tog toget i 52 timer, det er ikke fordi togene er langsomme, det er fordi der er langt.
Vi har fået besøg af min kones familie oppe fra Harbin. Først ville de tage toget, men valgte dog alligevel at flyve. Med tog er det 30 timer, med fly 2½ time. Vi er nu 7 mennesker og der er meget liv i huset. Der er travlt med at lave mad, for lige som julen i Danmark, så kræver nytåret store mængder god mad. Jeg var så dum at tage på indkøb et par dage inden nytår, det var der andre der også gjorde. Nok er jeg vant til mange mennesker i supermarkedet, men her måtte jeg give op.
Som julen er der også mange traditioner, vi skal bl.a. have nyt undertøj på i dag. Ikke rent, men helt nye strømper og underbukser. Der er naturligvis også fyrværkeri, jeg ved faktisk ikke hvorfor vi bruger udtrykket "en kineser" om de små knald tingester man køber i Danmark, de mindste vi har her, minder mest om en god krysantemum bombe. Når de fyrer nogen af dem af giver det er ordentligt brag og alle bil alarmer går i gang inden for 100 meter. En anden slags hopper en 6-8 meter op i luften med et ordentligt brag, men det er først når den har nået luften at der virkelig sker noget. I den gamle lejlighed fyrede de dem af udenfor, det passede med at "fyrværkeriet" hoppede op i højde med vores vindue, før det rigtig gik løs. Jeg troede seriøst at vi mistede vinduerne.
Det er faktisk ret hyggeligt at have storfamilien på besøg. Bedstemor er med, min kones moster og hendes 3 børn. De er dejlige mennesker.

Ingen kommentarer: