mandag den 14. februar 2011

Ingen æg ?

Mere MeiYou
Jeg kan stadig forundres over hvor tit man oplever at butikker ikke har en vare. I min gamle lejlighed holdt jeg helt op med at gå i kiosken efter cigaretter, for de havde normalt ikke nogen. Mit gæt går noget i retning af: Nu har vi ikke flere af de meget populære cigaretter, men tænk nu hvis vi køber en karton hjem og der pludselig ikke kommer nogen og køber dem. Det vil vi undgå, så lad os vente med at bestille flere, indtil de første 10 kunder har spurgt efter dem, så er vi sikre på at vi kan komme af med dem.
Normalt vil jeg kunne forstå det med madvarer som ikke kan holde sig længe, men alligevel undrer jeg mig over vores restaurant. Det er vores eneste alternativ inden for ca 15 Km omkreds, jeg får ikke mine tyske kolleger med på hot-pot og spise fårehjerne. I fredags bestilte vi en ret med ris og svinekød i sojasauce, dertil får man et spejlæg ovenpå. Det er rigtig fint, men i fredags havde de ikke flere æg. Det havde de heller ikke søndag og i dag, mandag, havde de stadig ikke fået æg. Der ligger op til 10 butikker rundt omkring restauranten der sælger æg, men det er umuligt at købe friske æg 50 meter væk. Åbenbart. Man kunne forestille sig at en restaurant udvælger en sikker leverandør og kun køber derfra, men nu er det altså i Kina. Når man tænker på hvor mange gange mine kolleger har fået dårlig mave af at spise der, så tvivler jeg på at de gør vildt meget ud af at vælge råvarer. Jeg er heldigvis indtil nu, sluppet uden om dårlig spise, meget heldigt når man tager vores toilet situation i betragtning.

1 kommentar:

Tinster sagde ...

Hej!

Det er en meget sjov og detaljeret blog og beskrivelse af Kina, du har her.
Har siddet og nikket genkendende til MANGE af dine oplevelser!
Mange hilsner
Tine - pt bosat i Kunshan