fredag den 13. april 2012

Perspektiv

Når man kun ser Danmark igennem aviserne som jeg, så er det nok et andet billede man får af forholdene. De største problemer i Danmark er Villys engelske, rygekabiner på Christiansborg og hvem der vinder i X-faktor. Samtidig læser man dagligt om vold og knivoverfald og føler at man selv sidder det fredeligste sted på jorden.
Jeg har aldrig været bange i Kina og man oplever aldrig vold eller overfald i nattelivet. Jeg vil langt hellere gå rundt i Shanghai midt om natten, end jeg vil i København.
Det er lidt sjovt sådan at se tingene på afstand, for jeg kan jo slet ikke følge med i hvad der sker. Nye danske sangere som jeg ikke aner hvem er, vinder af div. reality shows og den slags som ser ud til at optage Danmark mest. Alt er sikkert som før, men set med mine øjne er det ikke altid de vigtigste ting der fylder aviserne.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Tak for din fine kommentar. Jeg stødte ved et tilfælde ind i din interessante side, da en af mine veninder er voldsramt og overvejer at flygte fra Danmark til Kina med børnene.
Det er meget voldsomt at se, hvor mange kvinder, der bliver forfulgt og - nogle gange - dræbt af deres ekspartnere, og hvor mange børn der bliver dræbt under samvær med voldelige mænd. Danmark har fået officiel kritik af EU for at hjælpe voldelige mænd i samværssager efter skilsmissen - på bekostning af beskyttelsen af kvinder og børn. Men ikke ét ord hører man i de danske medier.

Det er meget voldsomt for voldsramte og stalkingramte kvinder at læse aviserne, hvor deres problemer bliver helt ignoreret, og det går "så godt så godt i vores lille andedam".

Jeg kan ikke kende Danmark, som det var i min barndom, og er glad for, at jeg selv har forladt landet og bor i udlandet. Og jeg har fuld forståelse for de voldsramte kvinder, som oplever at deres problemer ikke bliver taget alvorligt af politiet, og ender med at lave deres eget "exit-program." Jeg håber, flere læser din blog - og håber, du har et spændende og dejligt liv i Kina. Jeg har været inde at google - ville selv gerne til Yunnan-provinsen en dag, fordi der er så smukt. Håber, dit liv i udlandet er en dejlig og uforglemmelig oplevelse.

Venlig hilsen Johanne